Grönsaksutmaningen


Under den här veckan (21 maj - 27 maj) ska jag genomföra ett projekt som innebär att enbart äta grönsaker, frukt, mejeriprodukter och ägg (jag klarar mig inte utan ägg, ägg och keso är mina gudar). Min första tanke var att ha en vegetarisk vecka, men sedan funderade jag ett tag och kom på att jag redan äter rätt så vegetariskt. Därför tar jag mig an en ännu större utmaning.
Syftet med det här är verkligen inte att gå ner i vikt (jag väger mig aldrig och har inga planer på att börja göra det heller) som man skulle kunna tro vid första tanken, utan det är att:
 
1. Se hur en sådan här kost påverkar kroppen.
Har jag mer energi än vanligt? Har jag mindre energi än vanligt? Hur mycket grönsaker behöver jag äta för att bli mätt? Är jag lika glad som vanligt? Jag har en hel del funderingar och det ska bli spännande att se hur kroppen reagerar på denna kostomställning.
 
2. Få bättre lärdom om olika livsmedel.
Nu blir jag tvungen att ta reda på alternativa protein-, kolhydrat- och fettkällor vilket jag bara tycker blir roligt eftersom jag är intresserad av mat och vill ha koll på vad som finns i vad och hur jag ska stoppa i mig för att äta bra.
 
3. Se om min mage mår bättre.
 
Jag är en person som helst äter många gånger och eftersom jag saknar spärr så blir det väldigt mycket varje gång jag äter, vilket resulterar i att jag stoppar i mig många gånger mer än vad jag behöver och istället för ont i magen. Därför känner jag att detta skulle vara bra för mig för då får jag äta mycket och ofta för att bli mätt på grönsakerna, vilka är några jag kan tycka att man inte blir så mätt på. Jag får dessutom ofta ont i magen när jag äter kött och pasta, oavsett hur stora mängder det är, så jag vill se om det gör någon skillnad att vara utan det.
 
 
Vad ska jag undvika att äta då? Jo, helt enkelt allt som inte är frukt, grönsaker, mejeriprodukter eller ägg. Jag får äta ägg, men inte kaviaren. Jag får äta keso, men inte pasta. Juicer får jag dricka för det kommer ju av antingen frukt eller grönsaker. Men jag tror ni förstår, är det inte en frukt, en grönsak, en mejeriprodukt eller ett ägg så äter jag det inte.
 
Jag kommer blogga om hela veckan, dels för att följa upp hur det går och dels för att jag äntligen har något att blogga om. Nu blir det tack och adjö för bröd, kyckling, lax och potatis för en vecka. Woho!